Det kan være svært at beslutte hvem af alle sine kunder man skal tale til, for man kan vel ikke tale til dem alle? Kundetyperne er jo ikke de samme ...!
Mit bedste råd til dig er at vælge den person som lægger de bedste opgaver. De opgaver der er sjove at lave - og hvor det løber rundt med noget indtjening også.
Sæt dig ind i hvilke typer spørgsmål eller forventninger den kunde har - og gør hvad du kan for at opfylde det, når du skriver til denne persona.
Jeg forestiller mig du er ...
Lige nu forestiller jeg mig f.eks., at du er i eller driver en virksomhed, som helst ville have en grafiker med på sidelinjen - når strategier og idéer skal føres ud i livet. En virksomhed der gerne vil være professionel - og udstråle det.
Og kunne det blive én som samtidig også har forstand på at markedsføre og sælge, ville det klart være en fordel.
Men - taber jeg så ikke en masse af mine kunder som ikke lige minder om den persona?
- Næ - egentlig ikke. der vil sikkert ryge nogle til og fra - men, jeg mener det vil være den samme mængde publikum. Den procentvise del af din persona blandt tilskuerne, er bare større. Og det er et held - for det skal jo helst være flest af dem som jeg kommer i kontakt med, og laver et salg til med tiden. De potentielle kunder som stikker lidt "udenfor" min persona, kan komme alligevel, hvis de tiltrækkes af min personas værdier.
Jeg kan ikke nøjes med én persona - jeg har mange ...
Du kan sagtens have forskellige produkter og services som har forskellige personaer.
Men i bund og grund sælger jeg altid "den samme trøje til den samme kvinde" Bukserne er en anden persona jeg skal sælge til :) Giver det mening?
Ellers er du velkommen til at sende mig en mail på louise@detaljeriet.dk