Vi kender alle de mails der kommer efter en webhandel - om du lige vil rate din oplevelse.
Nogle gange svarer man - og andre gange ikke.
Men faktisk kan du - bruge de anbefalinger til en del i din forretning. De er guld værd - også ved ris.
En dag tog jeg fat i mit kundearkiv, og så skrev jeg ud til dem hver især. Jeg spurgte om de var tilfredse med hvad de havde fået lavet - og om det gav den ønskede effekt, eller?
Samtidig havde jeg også muligheden for at høre lidt om hvordan deres virksomhed har det - og hvad deres kommende visioner og drømme er.
Jeg elsker at følge med i hvordan mine kunder stryger derudaf - eller om der er noget jeg kan være behjælpelig med gode råd med.
Det er faktisk også god kundepleje - at ringe og høre om de er glade for dit produkt og om det har hjulpet dem som tiltænkt.
Jeg spurgte om de havde lyst til at fortælle mig, hvad mit arbejde havde givet dem.
Jeg ville gerne - med deres tilladelse - bruge det på in egen hjemmeside, under de services jeg tilbyder. Som anmeldelser til nye kunder.
Det sagde de fleste ja til, og jeg blev faktisk meget rørt, da de små beskeder røg ind i indbakken de næste dage.
Jeg troede at jeg "bare" havde givet dem et logo de kunne være stolte af, men kundens udbytte var tit større end mit "arbejde".
Hvis vi nu bliver i kategorien "nyt logo" så var feedbacken f.eks.: Én fortalte at hun havde fået en enorm klarhed i hvad det egentlig var hun kunne tilbyde, og at det gav hende meget mere ro og ensrettet energi.
En anden fandt ud af at han kunne få mange flere af de sjove opgaver i ordrebogen. Simpelthen ved ikke at fortælle så meget om de ydelser han ikke behøvede at have kalenderen fuld af.
Nogle har også opdaget at det de hele tiden har troet var vigtig info ligefrem skræmte nogen købere.
Spørg også om de vil anbefale dig på Google, facebook, Trustpilot og hvor du finder det nyttigt.
Måske du har mulighed for at give noget igen - rabatkupon el. lignende. Du kan også få at vide hvad du egentlig gør for dine kunder - og dermed opdage het nye måder at markedsføre dig selv på
For når du opdager hvilke behov du har opfyldt for kunden - så står du meget stærkere næste gang en anden spørger dig - hvad kan du hjælpe med.
For måske er det ikke en god madras du kan tilbyde - måske er det faktisk den gode nattesøvn du sælger - og vil alle ikke gerne have det? :)